Na to kupisz bilet

Ciemna Jutrznia

Miejsce:Kościół p.w. św. Pawła Apostoła
Adres:Ostrów Wielkopolski
Termin:01.04.2015, godz. 19:30

Stowarzyszenie Wielkopolskie Centrum Chopinowskie – Antonin w Ostrowie Wielkopolskim, Impresariat Muzyczny Danuty Mrugalskiej w Poznaniu

 

zapraszają na Festiwal Wielkanocny Ciemna Jutrznia

Wielka Środa 1 kwietnia 2015, 19.3o, Kościół p.w. św. Pawła Apostoła

 

Dorota Całek sopran

Adam Podskarbi fortepian

 

Kwartet Wokalny Alter Ego

Regina Plewa-Gad sopran, Magdalena Kajewska alt, Małgorzata Graf alt, Magdalena Nowicka alt

Karol Kopiec - organy

 

 Saxodeon

Robert Matuszewski saksofon, Piotr Słociński akordeon

 

Cezary Janiszewski - prowadzenie

 

Zorganizowano ze środków: Funduszu Grantowego Dobrego Sąsiedztwa dla Ostrowa Wielkopolskiego oraz własnych

 

Patronat medialny : Gazeta Ostrowska

 

Dobrodzieje festiwalu :

Janina Maślińska Duże Centrum Kwiatowe Wioletta

Świece dostarczyła Firma Lumen 1852

 

 

PROGRAM:

·       Giovanni Battista Pergolesi (1710 – 1736) - Stabat Mater

                                           I Stabat Mater dolorosa
                                           V Quis est homo, qui non fleret
                                           VI Vidit suum dulcem natum
                                           VII Eia, Mater, fons amoris
                                           IX Sancta Mater, istud agas
                                           XII Quando corpus morietur – Amen

Kwartet Wokalny Alter Ego

Regina Plewa-Gad sopran, Magdalena Kajewska alt,

Małgorzata Graf alt, Magdalena Nowicka alt,

Karol Kopiec organy

 

 

  • Feliks Rączkowski (1906 -1989) - Kyrie

                                                                              - Ach, mój Jezu

  • Marian Sawa (1937- 2005) - Stała Matka Boleściwa
  • Romuald Twardowski (*1930) - Okaż mi Boże miłosierdzie swoje

                                                                       - Królu w koronie z ciernia

  • Paweł Łukaszewski (*1968) - LuctusMariae:
  1. 1- CrucifixiMaterChristi ,

                                                                       cz.2.- Nam amicidissipati,

  1. 3- Non Te terrentimprobantes,

                                                                       cz.4-Rubrosanguine ,

                                                                       cz.5- Spectatadhucibistantem

  • Marcin T. Łukaszewski(*1972) - Converte me, Domine ad Te

 

Dorota Całek- sopran

Adam Podskarbi- fortepian

 Johann Sebastian Bach (1685 – 1750) – Sicilienne

  • Leonardo Vinci (1690 – 1734 ) – Adagio i Largo z Sonaty nr 1
  • Eugene Bozza (1905 – 1991) – Aria
  • Sergiej Rachmaninow (1873 – 1943) – Vocalise op.34 nr 14
  • Wiaczesław Siemionov – Sewdana

 

 SAXODEON

Robert Matuszewski – saksofon altowy i sopranowy, Piotr Słociński – akordeon

 

 Stowarzyszenie organizuje w kościołach ostrowskich (od 2002 roku) wspólnie z Impresariatem Danuty Mrugalskiej z Poznania) Ogólnopolskie Festiwale Wielkanocne CIEMNA JUTRZNIA. Projekt ten artystycznie trwale wpisał się do kalendarza muzycznych przedsięwzięć. http://www.jutrznia.art.pl oraz www.chopin-antonin.pl

 

Ciemne Jutrznie – tak tradycyjnie nazywa się nabożeństwa celebrowane w czasie Triduum Paschalnego ( Wielki Czwartek, Piątek i Sobota), a odprawiane w kościołach późnym wieczorem, poczynając od Wielkiej Środy, w wigilię każdego świętego dnia. Zwyczaj odprawiania Ciemnej Jutrzni powstał w Galii. W Rzymie znano ją od XII wieku i odprawiano przed wschodem słońca lub po północy.

Jutrznia, dawne Laudes, jest więc wyraźnie określona jako modlitwa poranna. Czy więc może być antycypowana jako Ciemna Jutrznia już wieczorem poprzedniego dnia? Przeważa opinia, że wprawdzie Jutrznia powinna mieć swoje miejsce o brzasku, to jednak w określonych i wyjątkowych okolicznościach pora jej odprawiania może ulec zmianie. Kierując się mądrością i wieloletnią praktyką kościoła, należy wyjść naprzeciw oczekiwaniu wiernych, których obecność, w tych dniach w kościele, jest możliwa dopiero późnym wieczorem.

Od 1600 roku, zgodnie z ceremoniałem biskupim, Ciemną Jutrznię rozpoczynano w środę o godzinie dwudziestej pierwszej, przy blasku piętnastu świec. Ciemne Jutrznie wykorzystują biblijne lamentacje Jeremiasza i responsoria (teksty z Ewangelii i Starego Testamentu) oraz psalmy i antyfony. Skąd w nabożeństwach jutrzniowych tyle cierpienia, tyle płaczu? Nad kim ten lament? Nad Synem Człowieczym, pojmanym i skazanym na śmierć? Tak, ale trzeba pamiętać również o słowach Jezusa niosącego krzyż :”Córki jerozolimskie, nie płaczcie nade mną; płaczcie raczej nad sobą i waszymi dziećmi Nieszczęścia opisane w trenach, psalmach i innych utworach pasyjnych, wskazują na nieskończony bezmiar cierpienia człowieka, który odszedł od Boga; są też wezwaniem do nawrócenia i nadzieją na zbawienie. Jutrznie, bowiem, to misterium odkupienia podczas, których rozważamy treści zapisane przez proroków; rozważamy przekaz Ewangelii.

Obrzęd Ciemnej Jutrzni, ewoluujący przez wieki, ukazuje swoją wartość dopiero po głębszej analizie zawartych treści. To one dopiero, podane w symbolicznej oprawie, opatrzone piękną muzyką i wykonawczą wrażliwością doprowadzają wiernych na spotkanie ze Zbawicielem.

Niechaj słowa i dźwięki tegorocznych koncertów staną się duchową strawą dla wiernych, przygotowanych przez Wielki Post, na spotkanie ze Zmartwychwstałym Panem.

                                                                                                 

 

 DOROTA CAŁEK- sopran

 Absolwentka Wydziału Wokalno- Aktorskiego Akademii Muzycznej im. F. Chopina ( obecnie Uniwersytet Muzyczny) w Warszawie oraz Podyplomowych Studiów Logopedii na Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie. Doktor sztuk muzycznych w dyscyplinie wokalistyka.

Wieloletnia solistka Warszawskiej Opery Kameralnej, w której wykonywała partie w operach m. in. C. Monteverdiego, G. Rossiniego, L. Janačka. Wraz z zespołem tego teatru występowała w Niemczech, Francji, Szwajcarii, Rosji i Libanie. Współpracowała także z Teatrem Roma w Warszawie i Operą Bałtycką w Gdańsku. Śpiewaczka wykonuje również repertuar oratoryjny, a przede wszystkim pieśniarski.  

Pracuje na stanowisku adiunkta na Wydziale Pedagogiczno- Artystycznym w Kaliszu Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu, gdzie uczy emisji głosu na kierunku Edukacji Artystycznej w zakresie Sztuki Muzycznej, a także na Uniwersytecie Warszawskim, gdzie prowadzi zajęcia emisji głosu dla specjalności nauczycielskiej.

 

 

Adam Podskarbi

Urodził się w Ostrowie Wielkopolskim. Studia pianistyczne ukończył w 1998 roku w Akademii Muzycznej w Poznaniu na wydziale instrumentalnym, w klasie fortepianu.

W 2001 roku ukończył Podyplomowe Studia Mistrzowskie w Akademii Muzycznej w Łodzi. Rok później uzyskuje doktorat w dziedzinie sztuki pianistycznej.

W roku 2002 za szczególne osiągnięcia artystyczne otrzymał nagrodę Prezydenta Miasta Ostrowa Wielkopolskiego.

Jest zaangażowany w pracę dydaktyczną w Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu na Wydziale Pedagogiczno – Artystycznym w Kaliszu. Jest również pedagogiem Zespołu Szkół Muzycznych im. Krzysztofa Komedy Trzcińskiego w Ostrowie Wlkp, jest członkiem Wielkopolskiego Centrum Chopinowskiego. Prowadzi szeroką działalność artystyczną: jako solista koncertował między innymi w Szanghaju, Pekinie, Hamm, Xian, Tianjin, Harbin; występuje również jako kameralista.

W 2010 został uhonorowany medalem ,, Zasłużony dla kultury polskiej’’ nadanym przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Rzeczpospolitej Polskiej.

W 2014 roku ukazała się jego płyta audio cd na fortepian solo z twórczością F. Chopina oraz M. Musorgskiego

 


Duet Saxodeon utworzony przez Roberta Matuszewskiego i Piotra Słocińskiego rozpoczął swoją działalność we wrześniu 2008 roku biorąc udział w koncercie z  okazji zakończenia Ogólnopolskiego Rajdu „Jesień Chopinowska” w Antoninie. Inspiracją do powstania tego zespołu były wspólne fascynacje obu muzyków kompozycjami Astora Piazzolli i Pedro Ituralde. Rzadko spotykane połączenie w muzyce klasycznej saksofonu i akordeonu dało ciekawe brzmienie, ponieważ oba instrumenty stapiają się kolorystycznie tworząc atrakcyjne dla ucha współbrzmienia.
W swojej działalności duet wystąpił min.: na Ogólnopolskim Sympozjum Saksofonowym w Wolsztynie” (kwiecień 2009), koncert  towarzyszący wernisażowi studentów Akademii Sztuk Pięknych z Poznania w Nowym Tomyślu (czerwiec 2009), udział w Festiwalu Muzyki Klasycznej  „ Pałucka Wiosna  Muzyczna” w Wągrowcu (czerwiec 2009), Koncert  specjalny z okazji Dnia Animatora i Pracownika Kultury Miasta Ostrowa Wielkopolskiego (również czerwiec 2009 , Międzynarodowy Festiwal saksofonowy w Szczecinie 2010).

Piotr Słociński rozpoczął edukację muzyczną w latach 1975-78 w Państwowej Szkole Muzycznej I stopnia w Ostrowie Wlkp. Od 1978 do 1989 we Wrocławiu - najpierw cztery lata w Liceum Muzycznym im. K. Szymanowskiego,  a następnie w Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego w klasie akordeonu ad. Ireneusza Wróbla. W 1981 zajął  I miejsce na Ogólnopolskim Konkursie Akordeonowym w Międzyrzeczu.
 W latach 1985 - 94 grał w Trio Akordeonowym HARMONIA VIVA. W 1990 zespół ten nagrał płytę dla wytwórni Rec-Rec w Zurichu i odbył trasę koncertową po Europie Zachodniej.  W 1991 HARMONIA VIVA wzięła udział w Festiwalu Muzyki Aktualnej w Victoriaville w Kanadzie. W tym samym roku zespół zdobył III nagrodę na Konkursie Akordeonowym w Castelfidardo.

. Udział w nagraniach: 1993 do filmu J.Jakuba Kolskiego –„Pograbek”, 1996 do filmu J.Jakuba Kolskiego – „Szabla od Komendanta”, 1997 do filmu dokumentalnego Krzysztofa Pulkowskiego – „Lwy Westerplatte”, 2003 do filmu Jacka Filipiaka – „Zerwany”, 1991.


W latach 1996 - 2000 współpracował  z Teatrem Cinema. W sezonach 2005 i 2006 udział w recitalu Marty Zięby, aktorki Teatru Dramatycznego w Wałbrzychu. W 2006 wraz z Martą Ziębą udział w Przeglądzie Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu. Od września 1990 prowadzi klasę akordeonu w Zespole Szkół Muzyczych  im. K. Komedy-Trzcińskiego w Ostrowie Wielkopolskim. Od września 2008 roku występuje w duecie „Saxodeon” z Robertem Matuszewskim.

Robert Matuszewski
Studiował grę na saksofonie we Wrocławskiej Akademii Muzycznej w klasie prof. Mieczysława Stachury. Ma na swoim koncie szereg nagrań dla TVP oraz Polskiego Radia. Jest inicjatorem Warsztatów Saksofonowych na które zaprasza znakomitych saksofonistów min. Dariusza Samóla,  Lawrence Gwozdz’a z USA. Przez wiele lat członek Akademickiego Big-Bandu Aleksandra Mazura. Solista – instrumentalista - zapraszany przez filharmonie w Kaliszu, Opolu , Wrocławiu.
Brał udział min. w Konfrontacjach Chopinowskich w Antoninie , III Międzynarodowym Festiwalu Saksofonowym w Szczecinie, koncertach Na Zamku w Oleśnicy, współpracuje z kompozytorem Jackiem Sobierajem z Kanady, który powierzył mu prawykonanie najnowszych kompozycji   na IV Międzynarodowym Festiwalu Saksofonowym - Szczecin 2005.
Poza obszarem muzyki klasycznej muzyk czuje się swobodnie w stylistykach jazzowych. Brał udział w kilku edycjach Jazz nad Odrą współpracując z czołowymi muzykami sceny jazzowej (Henryk Miskiewicz , Piotr Kałużny, Maciej Sikała). Prowadzi Big–Band odnoszący znaczące sukcesy (II miejsce na Ogólnopolskim festiwalu big – bandów w Nowym Tomyślu - 2004, Grand Prix Nowy Tomyśl 2005, I miejsce w Decinie (Czechy) na Międzynarodowym Konkursie,  Grand Prix Nowy Tomyśl 2008).
Obecnie pedagog i jednocześnie dyrektor Zespołu Szkół Muzycznych im. Krzysztofa Komedy Trzcińskiego w Ostrowie Wielkopolskim   

 

KWARTET WOKALNY ALTER EGO

Muzyka wśród innych sztuk pięknych jest właśnie tą siłą, której przeznaczeniem jest budzić drzemiące w każdej duszy ludzkiej tęsknoty. Miłość do muzyki połączyła cztery kobiety, w których od lat istniała ogromna potrzeba śpiewania. Początkowo niepewnie, bojąc się czy to nie za późno na kształcenie głosu śpiewały we własnym gronie, nie planując występów przed publicznością. Nazwały swój kwartet Alter Ego, bo trochę tak się czują w roli muzyków – zawodowo nie związane z tą profesją: w składzie dwóch pedagogów specjalnych, kustosz ostrowskiej biblioteki oraz inżynier budownictwa. Radość ze wspólnego śpiewania była ogromna i pewnie nadal robiłyby to w zaciszu własnych domów gdyby nie przypadek. Poproszono je o zaśpiewanie jednego utworu na koncercie jubileuszowym chóru Lira. Odważyły się, pokonały tremę i zostały bardzo ciepło przyjęte. Muzykują więc dalej licząc na wyrozumiałość słuchaczy i wierząc, że wyrażane przez nie emocje przesłonią niedoskonałości warsztatu wokalnego. Zespół powstał w 2013 roku i tworzą go: Regina Plewa-Gad sopran oraz alty – Małgorzata Graf, Magdalena Nowicka, Magdalena Kajewska. Akompaniamentem wspiera kwartet Karol Kopiec.

Karol Kopiec – muzyk- instrumentalista, organista w parafii pw. św. Stanisława Biskupa i Męczennika w Ostrowie Wielkopolskim. Współpracuje z solistami i chórami ostrowskimi. Chętnie uczestniczy w wydarzeniach muzycznych miasta Ostrowa Wielkopolskiego: m.in. Ogólnopolskie Festiwale Ciemna Jutrznia, koncerty organowe, Drogi krzyżowe ostrowskich środowisk twórczych, Koncerty Papieskie, Zaduszki Ostrowskie.

Wybierz datę

Kalendarium